Meerdere Safari-gebruikers ondervinden vandaag problemen met hun webbrowser. Verschilende Mac gebruikers ontvangen geen auto-suggesties wanneer ze iets in de safari zoekbalk typen. Ook worden sommige pagina's niet geladen. Bij iPhone en iPad gebruikers is een simpele ‘tap’ in de URL balk vaak al reden voor het crashen van de safari-applicatie. Wij geven je drie oplossingen om deze bug te omzeilen:

Safari

1. Safari-suggesties uitzetten

Een oplossing voor iOS en Mac gebruikers die hinder ondervinden van bovenstaande problemen is het weigeren van safari suggesties. Dit doe je als volgt:

iOS gebruikers

  1. Ga naar Instellingen (settings)
  2. Druk op Safari
  3. Schakel ‘Safari suggesties’ uit

Mac gebruikers

  1. Open de browser Safari en ga in de menubalk naar Safari > Voorkeuren
  2. Ga naar het tabblad Zoek
  3. Vink ‘Inclusief Safari-suggesties’ uit

2. Zoekmachinesuggesties uitzetten

Een andere oplossing voor iOS en Mac gebruikers is het uitschekelen van zoekmachinesuggesties. Dit doe je op dezelfde manier als het uitzetten van Safari-suggesties, alleen schakel je bij de laatste stap safari-suggesties uit. 

iOS gebruikers

  1. Ga naar Instellingen (settings)
  2. Druk op Safari
  3. Schakel ‘Zoekmachinesuggesties’ uit

Mac gebruikers

  1. Open de browser Safari en ga in de menubalk naar Safari > Voorkeuren
  2. Ga naar het tabblad Zoek
  3. Vink ‘Inclusief zoekmachinesuggesties’ uit

3. Privémodus

Tot slot kan je ook door gebruik te maken van de privémodus de bug omzeilen.

iOS gebruikers

  1. Open de browser Safari
  2. Druk rechtsonder op het tabbladicoontje
  3. Kies linksonder voor Privé

Mac gebruikers

  1. Open de browser Safari en ga in de menubalk naar Archief > Nieuw privévenster

Oorzaak

De oorzaak van het probleem is nog niet helemaal bekend. Bovenstaande oplossingen zijn voor nu een tijdelijke oplossing. De achterliggende oorzaak ligt bij de Apple server zelf. Apple zal daarom binnenkort zelf met een oplossing komen.