Hoe regel ik de reparatie van mijn iPhone?

In het dagelijks leven is je iPhone haast onmisbaar geworden. Je gebruikt hem om berichten te lezen en te versturen, om te navigeren door een onbekende stad, om je favoriete momenten te fotograferen… zo zijn er nog wel tientallen andere functies te bedenken waar je je iPhone voor nodig hebt. Het is dan ook onpraktisch wanneer (een onderdeel van) je iPhone kapot is. Je wilt je iPhone laten repareren, maar je weet niet waar je moet beginnen. In deze gids lees je meer informatie over het laten repareren van je iPhone. 

Wanneer kan ik mijn iPhone repareren? En wanneer heeft een reparatie weinig zin?

Allereerst is het praktisch om na te gaan of het repareren van je iPhone zin heeft. Gaat het om een simpel of een complexer onderdeel, moet alleen je beeldscherm gemaakt worden of is er binnenin de iPhone iets mis?  Daarnaast moet je voor jezelf ook een kostenplaatje maken: kost het repareren van de iPhone meer dan dat je telefoon waard is? Als de reparatiekosten hoger liggen dan de waarde van je iPhone, dan kun je overwegen om net zo goed een nieuwe iPhoneaan te schaffen. 

Waar kan ik mijn iPhone laten repareren?

Bij Apple zelf

De meest betrouwbare optie is om je iPhone te laten repareren bij Apple zelf, zeker wanneer je iPhone-garantie hebt. De iPhone-garantie houdt in dat je bij Apple, Apple Premium Resellers en andere winkeliers recht hebt op 1 jaar beperkte iPhone-garantie. Hiermee krijg je standaard 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning. Als je iPhone binnen een jaar kapot gaat - terwijl dit niet jouw schuld is - dan zal Apple het apparaat vervangen of de iPhone repareren. 

 Voor schade die je zelf hebt veroorzaakt moet je zelf alle kosten betalen, maar niet als je AppleCare+ hebt aangeschaft. Volgens Europese consumentengarantie heb je in het tweede jaar garantie via de verkopende partij, bijvoorbeeld bij YourMacStore wanneer je de iPhone bij ons hebt gekocht. 

Apple Authorised Service Provider

Wanneer je geen Apple-store in de buurt hebt, kan je langsgaan bij een Apple Authorised Service Provider (AASP). Deze reparateurs hebben toestemming om reparaties namens Apple te voltrekken. Het voordeel van deze serviceproviders is dat ze onder toezicht van Apple staan, omdat ze aan verschillende eisen van het technologiebedrijf moeten voldoen. Een ander voordeel van de AASP’s is dat ze ook een toestel omruilen als een bepaald onderdeel niet gerepareerd kan worden. Nadelig is dat hun reparatieprijzen duur kunnen uitvallen, waardoor je net zo goed naar een officiële Apple-store kunt gaan.

Onafhankelijke reparateur

Soms ben je voor een simpele reparatie goedkoper uit bij een onafhankelijke reparateur. Er zijn twee typen onafhankelijke reparateurs te onderscheiden: winkels die originele onderdelen van Apple krijgen en winkels die uitsluitend werken met onofficiële onderdelen. 

 De reparateurs die officiële onderdelen van Apple doorkrijgen, zijn onderdeel van het Independent Repair Provider-programma (IRP), waarbij ze aan een aantal eisen moeten voldoen. Reparateurs binnen dit programma gebruiken officiële onderdelen van Apple, waardoor je fabrieksgarantie van Apple ook niet vervalt als je een reparatie laat uitvoeren. Deze reparateurs hebben echter alleen officiële onderdelen voor schermen en batterijen. Daarnaast mogen ze alleen reparaties doen die buiten de garantie vallen. Andere reparaties worden gedaan met onofficiële onderdelen, waarmee je fabrieksgarantie vervalt. 

Verder kan je ook kiezen voor een reparateur die gebruik maakt van onofficiële onderdelen. Kies hierbij voor een bedrijf met een goede reputatie die al wat langer bestaat. Bij online reparatiebedrijven kan je van tevoren aangeven wat het probleem is en krijg je meteen te horen hoeveel het kost. Er zijn ook reparatiebedrijven waar je direct langs kunt gaan en een inschatting krijgt van de kosten. Het voordeel is dat zulke reparaties vaak wat euro’s kunnen schelen. Vooral voor wat oudere modellen waar toch meer garantie op zit, zijn deze reparaties in trek. 

Hoe lang duurt een reparatie aan mijn iPhone?

Wanneer je iPhone nog garantie heeft en flink beschadigd is, krijg je vaak een vervangend exemplaar. Wanneer er een kleine reparatie nodig is, kan deze meteen in de Apple-store worden uitgevoerd. Terwijl je een kop koffie drinkt in de stad, wordt jouw toestel gemaakt. Het kan ook voorkomen dat je iPhone moet worden opgestuurd voor reparatie. In dit geval ben je je toestel helaas wel een week kwijt. Wanneer je niet in de buurt woont, is het raadzaam om via de website een afspraak bij een Apple-store of een aangesloten serviceprovider te maken.